فواید و فضایل دعای روز دوم ماه مبارک رمضان
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۳۹۶۵
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: نزدیک کردن اهداف، امیال و برنامه هایمان به خداوند متعال بسیار مهم است بنابراین باید با خود بگوییم من به عنوان انسانی با اختیار از خداوند میخواهم مسیری را در پیش بگیرم که رضای خدا در آن باشد و نگاهم به اهداف پروردگار دوخته شود و در همان مسیر قدم بردارم.
حجت الاسلام مهدی فرضی در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون دعای روز دوم ماه مبارک رمضان گفت: دعا خواندن و دعا کردن یکی ازمهمترین اعمالی است که «ائمه معصومین (ع)» بر آن تاکید بسیاری کرده اند این مهم را در بسیاری از احادیث و روایات بیان شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: دعا یکی از بزرگترین ابزار برای دفع بلا در بیشتر اقوام و ملتها شناخته میشود، دعا بهترین و مهمترین رویکرد برای رفع مشکلات بوده به نحوی که همه بزرگان بر این مهم تاکید دارند، «امیرالمومنین (ع)» دعا را سلاحی ارزنده و راهبردی برای انسان میدانند، زیرا دعا گریه به درگاه خداوند، پناه بردن به پروردگار و تمسک جستن از خداوند متعال محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیداین کارشناس علوم قرآنی به دعای روز دوم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان آمده است: «اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین؛ خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودتای مهربانترین مهربانان.
وی پیرامون دعای روز دوم ماه مبارک ماه رمضان تاکید کرد: دعای روز دوم ماه مبارک رمضان سه محور را بیان میکند دراین دعا مومنان از خداوند متعال میخواهند تا دعا کنندگان را به مرضات خود نزدیک کند به عبارت دیگر یکی از مسائل مهم حیات بشری و انسانی راضی بودن به رضای خداوند است باید دقت کنیم که به عدم رضای الهی نزدیک نشویم و در مسیری قدم برداریم که اراده الهی در آن باشد این نکتهای مهم و قابل توجه است لذا در دعا بیان میکنیم الهی اینگونه نباشد که من چیزی بخواهم که اراده تو بر آن نباشد به عبارت ساده تو چیزی بخواهی و من چیزی دیگر؛ بنابراین حرکت در مسیر رضای پروردگار بسیار مهم بوده و در این دعا بنده از خدواند سعادتی را میخواهد که با کمک پروردگار در راستای رضایت اوشکل بگیرد.
این کارشناس علوم قرآنی به رویکرد «امام حسین (ع)» در روز عاشورا اشاره و بیان کرد: نمونه یک انسان راضی به درگاه خداوند «سیدالشهدا (ع)» است، ایشان در وقایع و رخدادهای دلخراش روز عاشورا در حال سجده و راز و نیاز به درگاه خداوند بیان داشتند خداوندا راضی به رضای توهستم، الهی بنده ات را میبینی که در سختترین شرایط قرار دارد و مورد آزمون قرار گرفته، اما با این حال فریاد میزند خداوندا خرسندم به رضای تو از من راضی باش.
وی تصریح کرد: نزدیک کردن اهداف، امیال و برنامههایمان به خداوند متعال بسیار مهم است و من به عنوان انسانی با اختیار از خداوند میخواهم مسیری را در پیش بگیرم که رضای خدا در آن باشد و نگاهم به اهداف پروردگار دوخته شود و در همان مسیر قدم بردارم.
فرضی به فراز دوم دعای روز دوم ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: در این فراز بنده از خداوند متعال درخواست میکند که ما را به نحوی تعالی و رشد دهد که دچار نقمت الهی نشویم حتی در سخترین شرایط دچار وسوسهای شیطان نگردیم، در آیه ۲۴ سوره یوسف بیان شده: «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ ۚ کَذَٰلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ، اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق را ندیده بود به میل طبیعی در وصل آن زن اهتمام کردی، ولی ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود»؛ در اینجا تاکید شده است که اگر لطف خداوند شامل حال پیامبر گرامیشان نمیشد ایشان نیز از جمله گنهکاران میشدند.
وی در تفسیر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان بیان کرد: بندگان در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از خداوند متعال در خواست میکنند خدایا ما در میان بارانی از وسوسههای شیطان و در میدانی پر خطر به واسطه دسیسههای شیطان قرار گرفته ایم راه نجات و سعادت را پیش روی ما قرار ده این دعا نکاتی ظریف و ارزشمند را بیان کرده لذا از خداوند متعال در خواست کنیم که مارا در مسیری قرار دهد که خود میخواهد، همچنین در آیه ۲۷ سوره نمل بیان شده: «فَتَبَسَّمَ ضَاحِکًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ؛ [سلیمان]از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افکن تا نعمتى را که به من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس بگزارم و به کار شایسته اى که آن را مى پسندى بپردازم و مرا به رحمت خویش در میان بندگان شایسته ات داخل کن». حضرت سلیمان در این آیه تاکید دارد خداوندا کار شایسته اى که آن را مى پسندى دردلم قرار بده؛ این نکتهای آموزنده در این دعا محسوب میشود.
این کارشناس علوم قرآنی به نکته دیگری در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: هنگامی که از خطایی دور و موفق به ترک گناهی شدی، بدان که این توفیق از سوی پروردگارت بوده نه اینکه توان و قدرت تو بر این گناه غلبه کرده و بخاطر این مهم از خداوند خود تشکر کن خداوند متعال قرآن کریم را برای هدایت انسانها نازل کرد و در آن نکات ظریف و آموزنده قرار داد. برداشتهای ضمنی و تحت الفظی آیات قرآن کریم را مورد بررسی قرار دهید خداوند متعال با بیان داستانهایی از گذشتگان قصه پردازی نکرده بلکه با توجه به شناخت از انسان نکات اخلاقی و سبک زندگی درست را به کمک بیان رویدادهایی از گذشتگان و در جهت درس آموزی و پند گرفتن بیان فرموده است. بندگان در این دعا از خداوند میخواهند تا همانطور که خود مقدر میداند دست ما را بگیر و ما را به مرضات خود نزدیک و از نقمات دور کن.
وی تدر همین راستا ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم داستان و روایت «حضرت موسی(ع)» را بیان میکند و غیر مستقیم تاکید دارد که ای مومنان ممکن است این اتفاقات برای شما نیز رخ دهد پس هوشیار باشید که شما با امام زمان خود چگونه برخورد میکنید از سوی دیگر علارغم رحمانیت خداوند این گناهان و خطاهای ما هستند که باعث به گمراهی رفتن ما میشوند.
فرضی خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که دعا ما را به خیر و سعادت نزدیکتر میکند اکنون که در ماه مبارک رمضان قرار گرفته ایم دعا و قرائت قرآن کریم میتواند راه سعادت را به روی ما بگشاید پس از دعا و نیایش خداوند متعال در این ماه غافل نمانیم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار مذهبی ماه رمضانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ماه رمضان دعای روز دوم ماه مبارک رمضان کارشناس علوم قرآنی خداوند متعال خداوند متعال قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند آموزه مهدوی در دعای عهد و ندبه ی امام صادق (ع)
، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده میدانستند و سعی میکردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیتهایی دست یافتند؛ مهمترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب میکردند، کاملاً هدفمند بود که نمونههای آن را در اسامیای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی میبینیم.
دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیهاما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کردهاند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در مییابیم امام صادق علیهالسلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دستهبندی کردهاند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.
آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام، درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)، سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.
درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا میخوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین.»
درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان میخوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکمکننده آنچه از نشانههای دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیمکننده قلههای دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.
اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز میخوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمینهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفتهات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»
عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده میشود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.
آبادانی زمین و احیای انسانها در عصر ظهوردر دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز میشود، به ماجرا ائمه علیهمالسلام میرسد و از آنجا ختم به امام زمان عجلالله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام میشود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست میکنیم اعمالمان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.
انتهایپیام/